Over Ronia

“Wat men leren moet, om iets te doen,
leert men, door het te doen”

Aristoteles, Griekse filosoof

Mijn naam is Ronia Hitipeuw (1985). Met mijn gezin woon ik in een ecologisch woonproject in hartje ’s-Hertogenbosch.

Als klein kind was ik super leergierig. Na schooltijd vroeg ik om extra huiswerk en thuis las ik na bedtijd onder de dekens vele boeken met mijn geheime zaklamp. Creatief was ik ook: ik haalde de krant met een voorleeswedstrijd en mocht de hoofdrol spelen in de eindmusical. Wanneer iemand zijn tekst vergat, nam ik die moeiteloos over. In mijn enthousiasme had ik schijnbaar het hele script uit mijn hoofd geleerd. Oeps.

Hoewel ik graag bloemiste wou worden, mocht ik niet naar de groenschool. Iedereen dacht dat het gymnasium beter bij me zou passen, dus daar ging 12-jarige ik maar in mee. Ik genoot van mijn schooltijd, van het rijke aanbod en de uitdagende stof. Drama was mijn favoriete vak. Naast mijn schoolwerk was ik klassenvertegenwoordiger, schreef voor de schoolkrant en speelde in de naschoolse musicals. In mijn vrije tijd zat ik op toneelles en werkte ik in het Land van Ooit, een theatraal pretpark. Mijn vervolgstudie laat zich raden: na enerverende auditierondes werd ik aangenomen op zowel de Fontys Academie voor Theater (Tilburg) als de Artez University of the Arts (Arnhem). Ik koos voor die laatste en behaalde daar cum laude mijn diploma. Tussendoor studeerde ik nog wel een jaar bij Fontys…lang verhaal (iets met een niet te stillen leerhonger).

Al in mijn derde studiejaar kreeg ik een baan aangeboden op een middelbare vrijeschool. Hier heb ik 15 jaar lang met veel plezier en bevlogenheid leerlingen mogen begeleiden. Zowel binnen het vak drama, als op het podium bij een van de 27 avondvullende voorstellingen die ik daar regisseerde. 8 jaar lang was ik mentor van VWO leerlingen, een taak die me op het lijf geschreven bleek. Het individueel begeleiden van jongeren en hun ouders gaf me veel energie. Er vond een verschuiving plaats in mijn werk: waar ik me aanvankelijk richtte op het aanleren van spelvaardigheden, kwam persoonsontwikkeling meer en meer op de voorgrond te staan. Wie ís deze leerling en wat heeft hij nodig om zijn talenten te kunnen ontwikkelen?

Inmiddels was ik ook moeder geworden van twee zonen (2013 en 2015) en een dochter (2018). Toen mijn oudste zoon niet lekker op zijn plek zat in groep 4 van de vrijeschool, moest ik op onderzoek uit: wat heeft mijn eigen zoon nodig om zijn talenten te kunnen ontwikkelen? Dat veroorzaakte een heuse lifequake. Inmiddels weten we dat we met vijf hoogbegaafden onder een dak wonen en zijn onze kinderen overgestapt naar voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs. Ook ikzelf moest toegeven dat het tijd was voor verandering. Mijn opleidingen tot ‘Rots en Water trainer’ bij het Gadaku Instituut en ‘Specialist Hoogbegaafdheid en Vrijeschool’ bij VrijHoog bezorgden mij de kwalificaties daarvoor. Tijd voor een avontuur: Odysseus Talentbegeleiding werd geboren.